Duurzaamheid en de consument

“Duurzaamheid” is een belangrijke trend in de voedingsmiddelenindustrie: bedrijven proberen steeds duurzamer, diervriendelijker en gezonder te produceren. En ego’s aarzelen niet om aan ‘naming & shaming’ te doen van bedrijven die iets doen wat huns inziens niet door de beugel kan.

Wij vonden het afgelopen september tijd om met mensen vanuit verschillende achtergronden verder te debatteren over duurzaamheid en de consument. Vindt de consument duurzaamheid en voeding eigenlijk wel belangrijk? Wat weet die consument überhaupt van duurzaamheid? En waar haalt hij of zij zijn kennis vandaan?

Aanwezige sprekers waren Peter Schmeitz, Programma Manager duurzame voedselsystemen, Ministerie van LNV – Emma Herman, Projectleider Public Relations Fairfood – Arnout Fischer, Universitair docent Wageningen Universiteit / Coordinator Scientific Projects TransForum, en Harald Simons, Senior Vice-President en Partner Fleishman-Hillard.

Aan het einde van dit debat werd een prachtige vergelijking geformuleerd met de Tour de France. Deze beknopte samenvatting wilden we u niet onthouden.

Kopgroep: dit zijn de NGO’s die samen met een aantal bedrijven zich onderscheiden op het gebied van duurzaam voedsel. Zij lopen vooruit op het peloton. Zij trekken aandacht van de consument en gebruiken hen als hefboom om te helpen bij de lobby richting producenten.

Peloton: het peloton volgt op afstand, maar doet wel degelijk mee aan de Tour de France; zij ontwikkelen duurzaamheid in de breedte.

De bezemwagen: dit zijn de bedrijven die het risico lopen uit de wedstrijd gezet te worden omdat ze op te grote achterstand zitten; het zijn bedrijven die op het gebied van duurzaamheid niets of veel te weinig ontwikkelen. Zij lopen het risico te laat binnen te komen omdat of de consument de producten niet meer wil kopen (immers de consument wil duurzaamheid) of omdat de producten verboden worden door de wedstrijdleiding, de tourdirectie.

De tourdirectie: dat is de overheid, zij stelt kaders wat wel en niet mag en heeft de bevoegdheid coureurs uit de wedstrijd te nemen.

De internationale wielerunie: dat is de Europese Unie. De kaders die de tourdirectie stelt zijn ingegeven door wat er uit Brussel komt.

We zijn benieuwd of u zichzelf herkent in deze omschrijving? En u weet het, al is de eindstreep nog niet in zicht, sprinten mág altijd!