FleishmanHillard Amsterdam wint European Excellence Awards met Marktplaats en Philips

Amsterdam, 6 december 2013 – FleishmanHillard viel tijdens de uitreiking van de European Excellence Awards in München gisteravond twee keer in de prijzen. Met de campagne Als politieke partijen auto’s waren…, die in opdracht van Marktplaats Auto’s werd uitgevoerd, nam FleishmanHillard de European Excellence Award in de categorie ‘Benelux’ in ontvangst. De Philips campagne ‘New Light on Old Masters’ rond de opening van het Rijksmuseum, uitgevoerd door FleishmanHillard als onderdeel van het mondiale Omnicom consortium OneVoiceConnect*, won een European Excellence Award in de categorie ‘Technology and Consumer Electronics’.

De jaarlijkse awards worden uitgereikt aan de meest creatieve en innovatieve communicatiecampagnes in Europa. “Het is een erkenning voor het werk dat we als kantoor voor onze klanten doen. Voor de succesvolle Marktplaats Auto’s campagne Als politieke partijen auto’s waren…’, is het na een Sabre Award en een Digital Communications Award, de derde prijs op rij. Wij zijn dan ook ontzettend trots op het behalen van deze mooie prijzen,” aldus Rosalinde van de Wall, Managing Director van FleishmanHillard.

Marktplaats Auto’s campagne
In September 2012 bereidden de media zich voor op de slotfase van de Nederlandse verkiezingen voor de Tweede Kamer. Nooit eerder waren er vlak voor de verkiezing zoveel zwevende kiezers. We besloten daarom vlak voor de verkiezing een luchtig stemadvies te geven uit onverwachte hoek. Na onderzoek zijn er politieke stereotypen gecreëerd op basis van auto’s. De uitkomsten van dit onderzoek zijn gevisualiseerd in een sterke infographic: ‘Als politieke partijen auto’s waren… Auto’s op Marktplaats voorspellen verkiezingsuitslag’. Door bij elk autostereotype te vermelden hoe vaak dit soort auto gezocht werd op Marktplaats was het mogelijk de verkiezingsuitslag te voorspellen. Op deze manier lukte het om mensen te laten praten over auto’s en zo mee te liften op de publiciteit rondom de nationale verkiezingen. Bijna 90% van alle genereerde publicaties in on- en offline media bevatte de kernboodschap. De campagne leidde tot vele gesprekken op social media en kreeg publieke steun van sleutelfiguren in de verkiezingen waaronder Ronald Plasterk en opiniepeiler Maurice de Hond.

New Light on Old Masters
Philips verlichtte het gerenoveerde Rijksmuseum met het meest geavanceerde LED-verlichtingsontwerp voor een museum. In de publiciteit rond de opening van het nieuwe Rijksmuseum zorgde Philips ervoor dat de innovatieve LED-verlichting een prominent onderdeel werd van de conversaties over het Rijksmuseum. Alle kunstwerken in het Rijksmuseum, evenals de buitengevel, zijn verlicht door Philips. Als een van de leidende partners in de renovatie heeft Philips nauw samengewerkt met het museum aan het verlichtingsontwerp, met een sterk accent op de beleving van de bezoekers en het behoud van de kunstwerken. De campagne genereerde veel publicaties in on- en offline media waarin de kernboodschap over de verlichting terug kwam. Met diverse content via social media werd het onderwerp licht tot leven gebracht. Tevens toonden 25 internationale musea interesse voor hetzelfde licht als het Rijksmuseum.