FleishmanHillard versterkt mondiale crisiscommunicatiediensten met FH 2020-netwerk

Snel en effectief reageren op social media-crisis

Amstelveen, 3 september 2015 – FleishmanHillard versterkt zijn Crisis communicatie practice met de inzet van ‘FH 2020’, een oplossing voor crisisbeheer van digitale media. De oplossing is wereldwijd op afroep beschikbaar, op elke klantlocatie, en laat zich naadloos toesnijden op specifieke behoeften. FH 2020 omvat paraatheids-, detectie- en bestrijdingsoplossingen voor crisissituaties en wordt gedragen door een strategische combinatie van mensen, processen en technologieën.

Eind 2014 beschikte 40 procent van de wereldbevolking, ofwel 3 miljard mensen, over een Internet-verbinding. In 1995 was dat nog geen 1 procent (Bron: http://www.internetlivestats.com/internet-users). Die groei stelt bedrijven voor nieuwe vraagstukken en uitdagingen in het opbouwen en beschermen van de bedrijfs- of merkreputatie, waarbij snel en slagvaardig moet worden gereageerd op social media. Want het monitoren en doorgronden van het traditionele medialandschap is één ding – de (crisis)impact van social media is een ander verhaal. Het managen van merkdialogen in de grillige, onvoorspelbare social media-omgeving wordt steeds complexer nu de meeste crisissituaties worden verergerd, of zelfs geïnitieerd, door een ‘digital’ crisis.

“In dit digitale tijdperk zien we een grote verandering in de manier waarop crisissen uitbreken,” zegt Brian West, Global Lead, Crisis, van FleishmanHillard. “Het gaat niet meer alleen om het managen van je reputatie in de traditionele media. Je moet nu enorme aantallen social media-accounts, websites, platforms en forums managen en monitoren om inzicht te krijgen in de maatschappelijke dialoog rond je merk, wil je een crisis kunnen zien aankomen en in de kiem smoren. Dat is een enorme uitdaging voor veel bedrijven die niet gewend zijn zo’n reusachtige en veelsoortige bron van informatie te managen.”

“Er is terecht veel aandacht voor de rol van social media als crisiskatalysator, maar ze kunnen ook worden ingezet als krachtige tool voor crisisbestrijding,” stelt Sam Huxley, Global Digital Crisis Lead van FleishmanHillard. “Dat doen we met FH 2020, een oplossing die klanten helpt om crisissignalen op te vangen en onmiddellijk effectieve tegenmaatregelen te nemen.”

FH 2020 is een digitaal platform voor mediacrisismanagement en bestaat uit een gedistribueerd netwerk van speciaal getrainde analisten in kernmarkten over de hele wereld. Deze analisten verzamelen en leveren real-time, meertalige data van bronnen over de hele wereld en plaatsen die in een gezamenlijke werkomgeving die gekoppeld is aan een systeem voor realtime contentproductie en distributie. Bij een dreigende crisis kan FH 2020 binnen enkele minuten operationeel zijn en beginnen met het genereren en distribueren van kritische real-time data en andere informatie aan belangrijke beslissers. FH 2020 bestaat uit:

  • Mensen – Het FH 2020-netwerk omvat 12 tijdzones en meer dan 20 talen, en wordt gerund door 150 gecertificeerde crisisspecialisten, waaronder ook 2 in Nederland, zodat FleishmanHillard onmiddellijk en zolang het nodig is kan inspelen op lokale, regionale en mondiale crisissituaties.
  • Processen – FH 2020 werkt met beproefde methoden voor intake, dreigingsevaluatie, rapportage en inzet van de meest effectieve respons- en bestrijdingstactieken via het netwerk.
  • Tools – FH 2020 gebruikt geavanceerde tools voor monitoring van traditionele en social media, het runnen van crisissimulaties en het inrichten van crisiscentra, en is probleemloos inzetbaar met de bestaande technologische infrastructuur van cliënten.

Als totaaloplossing voor digitaal crisisvoorkoming stelt FH 2020 bedrijven in staat relevante informatie uit de social media-kakafonie te distilleren en dreigingen vroegtijdig te signaleren. Zo kan het de meest effectieve en holistische responsstrategie inzetten zodra zich een crisis openbaart. FH 2020 is inmiddels al bij meer dan 20 cliënten geïmplementeerd en heeft issues aan het licht gebracht in meer dan tien talen. De oplossing is naadloos schaalbaar voor behoeften op het vlak van crisisparaatheid, incidenten, issue-management, arbeidsrelaties en juridische ondersteuning.

Meer weten? Bekijk de crisismanagementvideo van FleishmanHillard.

 

Over FleishmanHillard
FleishmanHillard is een van ‘s werelds grootste strategische communicatiebureaus. Het dankt zijn reputatie aan het ontwikkelen van geïntegreerde oplossingen die leveren wat opdrachtgevers het meest waarderen: zinvolle, positieve en meetbare impact op de resultaten van hun organisaties. Het bureau staat bekend vanwege zijn klantenservice en bedrijfscultuur die is gebaseerd op teamwerk, integriteit en persoonlijke betrokkenheid. Met het hoofdkantoor in St. Louis werkt de onderneming via meer dan 80 eigen kantoren voor opdrachtgevers in Noord-Amerika, Europa, Azië, Australië, Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Meer informatie over FleishmanHillard is te vinden op www.fleishman.com

Het Nederlandse kantoor, dat ruim 12 jaar actief is op de Nederlandse markt, bedient vanuit Amsterdam en Den Haag een grote verscheidenheid aan nationale en internationale klanten uit met name de sectoren Energie, Food & Agri, Healthcare en (Consumer) Technology. Het kantoor bestaat uit een breed team disciplinespecialisten op het gebied van corporate reputatiemanagement met de nadruk op public affairs, interne communicatie & change management, digital en social media en crisis & issuesmanagement. Op het gebied van public affairs werkt het kantoor in Nederland nauw samen met de vestiging in Brussel. www.fleishman.nl

Over de DAS Group of Companies
De DAS Group of Companies, een divisie van Omnicom Group Inc. (www.omnicomgroup.com), is een wereldomspannende groep van marketingservicebedrijven. DAS omvat meer dan 200 bedrijven in diverse marketingdisciplines: specialty, PR, healthcare, CRM, events, promotional marketing, branding en research. Op basis van netwerken en regionale organisaties bedient DAS internationale, regionale, nationale en lokale klanten via ruim 700 kantoren in 71 landen.