7 dingen die je moet weten als je voor het eerst social media inzet

Vakmedia voor online marketing stonden de afgelopen weken vol met trends en voorspellingen voor 2017. Virtual reality, games op Snapchat en chatbots: het nieuwe jaar belooft wat! Maar wat moet je eigenlijk weten als social media marketing nieuw voor je is?

1. Fragmentatie
Ten eerste: het social medialandschap is gefragmenteerd, waarbij elk kanaal zijn eigen toegevoegde waarde, doelgroep en best practices heeft. Dat betekent dat je een bewuste keuze moet maken welke kanalen voor jou relevant zijn. Belangrijk hierbij is dat je ook voor elk van deze kanalen een eigen contentstrategie ontwikkelt. Is jouw business B2B? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk op LinkedIn actief worden, waar je bijvoorbeeld cases kan delen, je unieke visie of een ‘how to’. Máár dat betekent niet dat Instagram – bekend van de fashion, fotografie en food – automatisch niets voor jouw merk is; kijk ter inspiratie maar eens naar de fantastische beelden op de Instagrampagina van transportbedrijf Maersk Group.

2. Mobile first
80% van het gebruik van social media gebeurt mobiel, oftewel op smartphone óf tablet. Soms zelfs geheel mobiel, zoals Snapchat. Wanneer je op je werk achter je computer in een relatief rustige omgeving campagnes uitdenkt en content maakt, is het makkelijk te vergeten wat dit betekent voor de ontvanger en de omgeving waarin hij zich bevindt. Wanneer pakken mensen immers hun telefoon erbij om social media te bekijken? Onderweg in de trein, ’s avonds tijdens de reclame op tv (of de 20 seconden wachttijd van Netflix) of zelfs tijdens gesprekken met vrienden of familie.

mobileinthetrain

Dat betekent dat jouw content direct moet opvallen én geschikt moet zijn voor een klein smartphonescherm. Gebruik dus geen kleine lettertjes in je visuals of lange teksten, maar maak het de ontvanger zo makkelijk mogelijk om jouw content te verwerken. Denk ook aan ondertiteling bij video’s: er zijn maar weinig mensen die in de trein of de kantoortuin even lekker het geluid aanzetten.

3. Algoritmes
Alle social kanalen gebruiken een algoritme om te bepalen welke content wel of niet getoond wordt. Het is dus niet zo dat de meest recent geplaatste content altijd bovenaan staat. Dit komt omdat er ontzettend veel content geproduceerd wordt. Zo heeft Facebook eens gedeeld dat er elke keer dat je inlogt maar liefst 1500 verhalen voor je klaar staan. Deze kan je natuurlijk niet allemaal verwerken en daarom bepaalt een algoritme voor jou wat je te zien krijgt. Algoritmes zijn vaak een blackbox en bestaan uit ontzettend veel variabelen. Bijvoorbeeld: jouw interesses, de afzender van de content, de resultaten van de content van de afzender in het verleden, het type content en ja, toch ook wanneer de content is geplaatst.

Het algoritme is ook de reden waarom engagement op je content belangrijk is: wanneer gebruikers veel betrokkenheid tonen bij een post, is dat voor – bijvoorbeeld – Facebook een signaal dat de content interessant is. Daarop zal Facebook de content aan meer mensen laten zien! Een ander voorbeeld is video: doordat Facebook zichzelf graag wil positioneren als videoplatform, geeft het algoritme voorrang aan videocontent in het nieuwsoverzicht. En dat kan weer een reden zijn om te kiezen voor video als format. Social media marketeers proberen zodoende eigenlijk constant deze algoritmes te ‘overwinnen’.

4. Beeld
Je social content voorzien van beeld is heel belangrijk. Er zijn zoveel posts, dat alleen een stukje tekst snel wordt ondergesneeuwd. Voeg beeld toe en je neemt letterlijk meer ruimte in in het nieuwsoverzicht. Door beeld valt je content dus eerder op, maar ook biedt het de kans om je boodschap aan te vullen. Beeld heeft immers ook communicatiekracht; uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat beeld beter onthouden wordt dan tekst. Denk bij het ontwikkelen van content altijd aan het geheel en zorg ervoor dat tekst en beeld elkaar versterkt. Hou er overigens rekening mee dat de optimale afmetingen van een visual per kanaal verschillen.

photographer

5. Timing
Om de grootste kans te hebben dat mensen je content zien (denk aan het algoritme) moet je bewust een publicatietijdstip kiezen. ’s Avonds zijn de meeste mensen online, maar dat betekent niet automatisch dat je altijd ’s avonds moet posten. Houd rekening met:

  • Wanneer zijn de meeste mensen (uit mijn doelgroep) online?
  • Welk moment past het beste bij mijn content?
  • Is het belangrijk dat ik direct actie kan ondernemen op basis van reacties op de content?

Gevoelige content zal je liever vroeg op de dag plaatsen, zodat je eventueel tijdens de werkdag nog kan bijsturen. Andere goede momenten zijn (als leidraad): ’s ochtends tijdens de spits en het opstarten, ’s middags rond de lunch en in de late middag wanneer mensen nog een beetje browsen voordat ze afsluiten.

6. Advertising
Tegenwoordig is, dankzij het algoritme, het organisch bereik niet meer dan 8% en vaak zelfs minder. Reserveer daarom voor al je social media-inspanningen een advertentiebudget. Social media advertising is nog steeds relatief goedkoop (€ 0,01 per video view heb ik regelmatig meegemaakt), dus met een klein budget kun je al veel bereiken. Maar zorg er ook voor dat je advertentiebudget in relatie staat tot de moeite die je in de content steekt: maak je een grote (dure) videoproductie, zorg er dan ook voor dat je genoeg budget reserveert om een grote doelgroep te bereiken. Online advertising werkt als een veiling: je bepaalt wat een plek waard is en afhankelijk van je bod, het bod van andere adverteerders én de kwaliteit van je advertentie krijg je de plek.

money-grow

7. Kies één doel
Tot slot: kies één doel voor elk stukje social content en optimaliseer daarvoor. Grofweg is dat een van deze doelen: bereik, engagement of traffic. In een grote campagne met verschillende typen content stel je wellicht KPI’s op het gebied van exposure, engagement, advocacy, action, etc.. Echter, je ontvanger zal maar één soort actie vertonen bij jouw individuele contentitem. Schrijf zodoende geen post waarbij je én een linkje deelt én een vraag stelt, maar kies wat voor die specifieke content het belangrijkste doel is. Wil je dat mensen je artikel op de website lezen? Dan gaat het om clicks op de link en kan je je afvragen of je met veel reacties en weinig clicks je doel hebt behaald.

 

Wil jij de kracht van social media inzetten voor jouw business en ben je benieuwd naar hoe wij je daarbij kunnen helpen? Stuur me dan een bericht.

  • Chéline Ruhof

    Chéline Ruhof is van jongs af aan geïnteresseerd in de werking van taal en de invloed van communicatie op de perceptie van mensen. Niet verwonderlijk dat ze zich op academisch niveau bekwaamde in Persuasive Communication & Branding, waarna ze snel...

    Zie profiel