Ongevraagd communicatieadvies aan lijsttrekker #1: Alexander Pechtold

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 voorziet Director Public Affairs Jacques Bettelheim de lijsttrekkers van politieke partijen van ongevraagd communicatieadvies – ook voor social media. In deze eerste aflevering Alexander Pechtold van D66.

Beste Alexander,

Ik heb niet zoveel met paginagrote dagbladadvertenties. Het valt voor mij in de categorie old school communicatie. Toch was ik erg onder de indruk van je advertentie ‘Nu is het moment’ van zaterdag 21 januari. Briljant qua timing: de dag nadat Donald Trump als president geïnaugureerd werd. Maar ook briljant qua inhoud: een appel aan alle Nederlanders die klaar zijn met het gezeur, en die vooruit willen met dit mooie land.

Maar helaas voor jou en je partij: het gaat je niet helpen. De advertentie is een reflectie van wat D66 al vijftig jaar is: een door en door redelijke partij, die bij de meeste mensen weinig weerstand oproept en die dan ook voor veel kiezers een redelijk alternatief vormt. O ja, dat was in 1977 jullie verkiezingsslogan: D66 – het redelijk alternatief. Maar wijken twijfelaars écht uit naar jouw partij? Of worden jullie (niet voor de eerste keer) het slachtoffer van een titanengevecht, in dit geval tussen de VVD en de PVV? De VVD is voor mensen die tot de rechtervleugel van jouw partij behoren een reële (al dan niet strategische) optie. Daarnaast lonken op links de PvdA en met name Jesse Klavers GroenLinks naar potentiële D66-stemmers. Daar zit jouw partij precies tussenin, Alexander. Misschien blijven jullie daardoor op 15 maart steken op de huidige twaalf zetels.

Maar tegelijkertijd heeft D66 een sterke troef in handen. En die troef, dat ben jijzelf. Je loopt al een hele tijd mee in politiek Den Haag. Daardoor denken sommigen dat je over je uiterste houdbaarheidsdatum heen bent. Maar opinieonderzoek laat een ander beeld zien. Op de vraag ‘Welke lijsttrekker heeft u liever als premier dan Mark Rutte?’ noemt het publiek in de eerste plaats jóúw naam. En ook al is volgens dit onderzoek het verschil met Lodewijk Asscher, Sybrand Buma en Jesse Klaver niet groot, het laat zien dat je nog altijd behoorlijk populair bent.

Doe daar iets mee, Alexander. Hoe? Door je – nadrukkelijker dan tot dusverre – te profileren als dé kandidaat voor het premierschap. Verkondig dat Rutte daarvoor te beschadigd is, Buma te kleurloos, Asscher te uitgesproken en Klaver te jong. En niet alleen in landelijke dagbladen en op tv, maar anno 2017 vooral online. Ik zag dat je afgelopen najaar op persoonlijke titel met Facebook bent gestart. Een slimme zet, want hoewel je veel volgers hebt op Twitter, bereik je het grote Nederlandse publiek op Facebook. Een tip: houd de aandacht vast door je posts wat korter te maken. En omdat je laat begonnen bent en nog niet eens 4000 fans hebt, zal D66 vooral zijn partijpagina moeten inzetten voor jouw profilering tijdens deze campagne.

Zet je neer als de politicus die je bent en die iedere D66’er per definitie is: als de man van het midden, die links en rechts met elkaar kan verbinden. Ook als D66 niet als grootste uit de verkiezingen komt? Ja hoor. Verwijs bij kritische mediavragen maar naar Jelle Zijlstra, die minister-president was terwijl zijn partij (de ARP) niet de grootste was. En partijgenoot Barend Biesheuvel flikte een paar jaar later hetzelfde kunstje. Toegegeven, de laatste was niet erg succesvol als premier. Maar dan zeg je op de jou zo kenmerkende parmantige manier tegen de pers: ‘Dat ga ik anders doen!’.

Succes met je campagne!

Vriendelijke groeten,
Jacques

 

Dit artikel was op 26 januari 2017 te lezen op Communicatie Online.

  • Jacques Bettelheim

    Jacques Bettelheim geeft binnen FH leiding aan de teams voor Public Affairs en Healthcare, bouwend op meer dan 30 jaar communicatie- en public affairs-ervaring bij diverse branche- en belangenorganisaties. Voordat hij in 2012 naar FleishmanHillard kwam, was hij zeven jaar...

    Zie profiel