De voordelen van een internationaal bureau

In Amsterdam werken we bij FleishmanHillard met niet eens een heel groot team. Maar wist je dat er wereldwijd meer dan 2.600 werknemers zijn, verspreid over 85 kantoren in 21 landen? En dan hebben we het nog niet eens over onze zusjes, zoals Ketchum en Porter Novelli. Op deze locaties werken we niet alleen voor internationale klanten: ook lokale bedrijven kloppen graag bij ons aan voor communicatieadvies. Het is erg bijzonder om als werknemer deel uit te maken van zo’n groot internationaal netwerk. Maar wat betekent dit voor onze klanten?


Kennis en innovaties delen

In een groot internationaal netwerk is kennis delen uiteraard erg belangrijk. Ik sprak hierover met collega Chéline, die recentelijk de FH-kantoren in Londen en Brussel heeft bezocht: “Door learnings, trends, tools en innovaties met elkaar te delen, hoeven we niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden,” vertelde ze mij. Bij een nieuw project is het dus niet alleen de vraag ‘wat kunnen wij als bureau in Nederland bieden?’ maar ook ‘wat kunnen wij internationaal aan waarde toevoegen?’ Dit creëert ontzettend veel mogelijkheden. Bovendien kunnen we wereldwijd klanten gecoördineerd bedienen en op die manier lasten van onze klanten overnemen.

Internationaal samenwerken
Het ontmoeten van internationale collega’s heeft haar ook inzicht gegeven in wat die collega’s voor onze klanten in Nederland kunnen betekenen. Op verschillende locaties in de wereld zitten namelijk collega’s met hun eigen specialismen. Het werken in deze internationale teams biedt daarnaast ook flexibiliteit, aangezien we ‘across markets’ in teams kunnen samenwerken.

Als laatste stipte Chéline nog de samenhang aan tussen een internationaal netwerk en de rol van cultuur. Door de interactie met al onze verschillende collega’s en markten hebben wij een breed intercultureel perspectief, maar tegelijkertijd zicht op de aansluiting van ons werk bij de lokale cultuur.

Persoonlijke groei
Afgelopen november mochten we onze collega Mark van FH Frankfurt in Amsterdam verwelkomen onder het mom van ‘Connect Passport’. Dit is een soort uitwisselingsprogramma voor veelbelovende medewerkers. Door deze uitwisseling te bieden, proberen we het delen van kennis en creativiteit te faciliteren en banden nauw te houden. Mark heeft een week met ons doorgebracht: zo was hij aanwezig bij het teamoverleg, brainstormsessies en wisselden we informatie uit over gezamenlijke klanten en verschillen in werkwijze in Nederland en Duitsland.

Mark gaf aan dat het een waardevolle ervaring voor hem was en dat hij ontzettend blij is dat het bedrijf dit soort uitwisselingen mogelijk maakt. Het stimuleert persoonlijke groei dat onze klanten ten goede komt. Voor hem waren er twee elementen die erg belangrijk waren: de gesprekken en creativiteit. Ondanks dat we geregeld Skype calls opzetten met internationale collega’s gaat er toch niets boven directe gesprekken. Door meer te leren over onze beweegredenen en uitdagingen in Nederland, kreeg hij ook meer inzicht in de processen in Duitsland. Daarnaast heeft zijn tijd in Nederland gezorgd voor een creatieve boost. Zoals Mark het zelf zei: “Naar mijn mening is het noodzakelijk om soms andere perspectieven te zien en ervaren om nieuwe ideeën te krijgen en jezelf te blijven ontwikkelen.” Op zijn beurt presenteerde hij bijvoorbeeld aan het Nederlandse team hoe het medialandschap in Duitsland is opgebouwd.

Ons internationale netwerk zorgt er dus voor dat internationale klanten gecoördineerd bediend kunnen worden. De kennis, trends en creativiteit die we binnen het internationale netwerk met elkaar delen, weten we in Amsterdam te vertalen in succesvolle communicatiestrategieën voor zowel internationale als lokale bedrijven in de Nederlandse markt. Bovendien zorgen de cultuur en flexibiliteit van ons internationale netwerk voor een dynamische omgeving die persoonlijke ontwikkelingen van onze medewerkers stimuleert. Zo zetten niet alleen wij, maar ons hele netwerk, ons voor onze klanten in.

 

Dit artikel is geschreven door voormalig FH-intern Marie-Julie Schellens.