Ongevraagd communicatieadvies aan lijsttrekker #3: Lodewijk Asscher

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 voorziet Director Public Affairs Jacques Bettelheim de lijsttrekkers van politieke partijen van ongevraagd communicatieadvies – ook voor social media. In deze derde aflevering Lodewijk Asscher van de PvdA.

Beste Lodewijk,

Verrek, de vicepremier die meedoet aan een demonstratie. Tegen Trump nog wel; officieel nog altijd een bevriend staatshoofd. Alexander Pechtold en Jesse Klaver demonstreerden ook, maar jouw aanwezigheid op het Malieveld trok vanzelfsprekend de meeste (media-)aandacht. Voor de rest moet je zichtbaarheid in deze campagne nog op gang komen, om het héél zacht uit te drukken. Ja, je lanceerde een plannetje dat werknemers ’s avonds recht hebben op onbereikbaarheid. Leuk hoor, maar dat verhindert niet dat je in de peilingen omhoog krúípt: 11 in plaats van 10 zetels. Dat blijft een schril contrast met de 38 die de PvdA er in 2012 behaalde.

Je weet het: anno 2017 tellen niet de feiten, maar emoties. Het huidige kabinet heeft veel op de schop genomen en het huishoudboekje keurig op orde gebracht. Maar lang niet iedereen ziet en voelt dat. En degenen die wél erkennen dat het land er weer bovenop is, zullen zeggen: dat is dankzij de VVD. Onterecht of niet, de PvdA krijgt hiervoor nauwelijks krediet. Sterker nog: aan jouw partij kleeft het beeld dat jullie rücksichtslos hebben gesnoeid in de zorg en de sociale wetgeving. Jij zult in debatten (voor zover je mag meedoen) om de oren worden geslagen met de omstreden Flexwet.

Eigenlijk is er maar één ding waarmee de PvdA écht kan pronken: de enorme staat van dienst als bestuurderspartij. Denk aan de grote populariteit van burgemeesters als Aboutaleb en Van der Laan. Maar ook (oud-)ministers als Timmermans, Dijsselbloem, Ploumen en Bussemaker hebben een redelijke tot goede pers. Over jouw eigen imago twijfel ik. Word je – ondanks de financiële situatie die je in Amsterdam hebt achtergelaten – gezien als de krachtige bestuurder die je als wethouder óók hebt bewezen te zijn? Of als een slapjanus die vier jaar de tijd heeft gehad maatregelen te nemen maar dat heeft nagelaten?

Op links zitten je potentiële kiezers; nauwelijks in het midden en al helemaal niet op rechts. Maar arbeiders zijn er niet meer in Nederland, en kiezers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond kunnen nu ook bij DENK terecht. De programmatische verschillen met de SP zijn niet zo heel groot en met GroenLinks zelfs miniem. Waar ligt dan nog een kans? Zoals ook Tim Hofman bij DWDD aangaf: bij de jongeren. Zij zijn minder betrokken bij wat zich afgelopen jaren in de politiek heeft afgespeeld en beginnen zich nu pas te oriënteren. Probeer dus nú de vruchten te plukken van de mooie basis van veel verschillende kanalen waarop de PvdA online aanwezig is: van Instagram tot WhatsApp en zelfs Snapchat. Bied jongeren dáár aankomende maand met de PvdA een keuze tussen het ‘geweld’ van Rutte en Wilders.

Tot slot: je wil je inhoudelijk niet afzetten tegen SP en GroenLinks, maar je móét. Benadruk in de campagne dat het bij de PvdA niet blijft bij mooie idealen, maar dat jullie ook nog een keer de mensen hebben om die idealen om te zetten in daden. Dat is andere koek dan die twee ministers die de PPR (een van de voorlopers van GroenLinks) ooit in de jaren zeventig heeft voortgebracht. En de SP (die nog nooit heeft geregeerd) houd je fijntjes voor dat wethouder zijn in Boxmeer toch écht van een andere orde is dan een ministerschap.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten, Lodewijk. Misschien kun je de schade bij de verkiezingen enigszins beperken. Maar dat de (rode) vlag uitgaat als je twintig zetels haalt, zegt al voldoende over de toestand waarin de PvdA verkeert.

Niettemin: succes met je campagne!

Vriendelijke groeten,
Jacques

 

Dit artikel is ook te lezen op Communicatie Online.

  • Jacques Bettelheim

    Jacques Bettelheim geeft binnen FH leiding aan de teams voor Public Affairs en Healthcare, bouwend op meer dan 30 jaar communicatie- en public affairs-ervaring bij diverse branche- en belangenorganisaties. Voordat hij in 2012 naar FleishmanHillard kwam, was hij zeven jaar...

    Zie profiel