Ongevraagd communicatieadvies aan lijsttrekker #5: Jesse Klaver

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 voorziet Director Public Affairs Jacques Bettelheim de lijsttrekkers van politieke partijen van ongevraagd communicatieadvies – ook voor social media. In deze vijfde aflevering Jesse Klaver van GroenLinks.

Beste Jesse,

Tja, daar kon je op zitten wachten. Na maanden van hosanna – volle zalen met superenthousiaste aanhangers; vergelijkingen met Justin Trudeau en de Messias – word je nu snoeihard aangepakt. In de media ben je doelwit van links én rechts. De PvdA probeert te redden wat er te redden valt en houdt linkse zwevende kiezers doemscenario’s voor als ze GroenLinks stemmen. Jeroen Dijsselbloem spreekt op Twitter van ‘ruige voorstellen’ die ‘vrij rampzalig’ uitpakken voor gezinnen. Lodewijk Asscher doet ook een duit in het zakje, door de milieuplannen van je partij naar de prullenbak te verwijzen. (Om er meteen aan toe te voegen dat hij graag met GroenLinks wil samenwerken – dat dan weer wel). En De Telegraaf werpt zich voor de zoveelste keer in de historie op als basher van links, door op pagina 1 je vermeende moeilijke jeugd in twijfel te trekken.

De actie van de krant van wakker Nederland moet je maar over je heen laten komen, maar de aanval van de PvdA is wel degelijk iets om je zorgen over te maken. Ik vermoed dat in het RTL-debat van komende zondag naast Asscher ook Alexander Pechtold flink op je in gaat beuken. En beiden zullen hetzelfde beeld van GroenLinks creëren, of liever gezegd bevestigen: dat van een verzameling groenetheedrinkers, bomenknuffelaars en Ban-de-Bomstickerdragers. Kortom: een naïeve, buiten de werkelijkheid staande partij, met allerlei sympathieke ideetjes die óf miljarden kosten óf niet realiseerbaar zijn. Of allebei.

Asscher en Pechtold zijn gehaaide debaters en zullen je in een hoek drijven. Mark Rutte is zondag niet van de partij, maar tijdens andere debatten zal hij ongetwijfeld datgene doen wat hij in de Kamer al vaker heeft gedaan: je consequent als ‘mijn jonge vriend’ aanduiden, en daarmee je snotneusimago versterken. Dat is wellicht je zwakke plek, maar tegelijkertijd ook je grote kracht. Mensen die oude politiek beu zijn, staan open voor a new kid on the block. Dat is Asscher niet écht, en Pechtold, Buma, Roemer en Rutte zijn dat echt níét. Buit je jongehondenrol uit en blijf in die rol. Ga niet naast je schoenen lopen door achttien zetels in de peilingen, door als een soort staatsman ‘boven de partijen’ te gaan staan. Laat dat maar over aan je twintig jaar oudere collega-lijsttrekkers Buma en Pechtold. Onderscheid je ook op social media van de oude garde. Wees niet te braaf en laat meer van jezelf zien, zoals je nu alleen doet met tweets die eindigen op –J. Deze laten meer van je persoonlijkheid zien dan de tweets van je campagneteam op je persoonlijke account (wat op zich al een vreemde constructie is).

En nog even over debatten: de aanval is de beste verdediging. Als je het verwijt krijgt een potverteerder te zijn, verwijs je naar de doorrekening van je verkiezingsprogramma door het Centraal Planbureau. Ik hoor het je al zeggen: ‘GroenLinks past veel beter op de staatskas dan u, mijnheer Pechtold! En ook dan u, mijnheer Asscher!’. Verder houd je D66 voor dat die partij op het gebied van economie en zorg een soort VVD light is, en de PvdA zet je neer als de ingeslapen coalitiepartner die niets maar dan ook niets heeft gedaan rondom de energietransitie. Laat je tanden zien, jonge hond!

Succes met je campagne!

Vriendelijke groeten,
Jacques

 

Dit artikel is ook te lezen op Communicatie Online.

  • Jacques Bettelheim

    Jacques Bettelheim geeft binnen FH leiding aan de teams voor Public Affairs en Healthcare, bouwend op meer dan 30 jaar communicatie- en public affairs-ervaring bij diverse branche- en belangenorganisaties. Voordat hij in 2012 naar FleishmanHillard kwam, was hij zeven jaar...

    Zie profiel