Ongevraagd communicatieadvies aan lijsttrekker #7:­ Mark Rutte

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 voorziet Director Public Affairs Jacques Bettelheim de lijsttrekkers van politieke partijen van ongevraagd communicatieadvies – ook voor social media. In deze zevende en laatste aflevering Mark Rutte van de VVD.

Beste Mark,

Nou, dat was wat ze in de wielrennerij een wandeletappe noemen. Ik heb het uiteraard over het Carrédebat van zondagavond. Zeker, er werden wat plaagstootjes uitgedeeld. Jesse Klaver probeerde het in een discussie over de AOW-leeftijd. En Alexander Pechtold oefende kritiek uit op je rol in de Turkijedeal van de EU. Maar al met al kwam je er heel genadig van af. De verwachte frontale aanvallen op de VVD-lijsttrekker – tevens premier van dit land – bleven uit. Maandagavond had je het bij Pauw & Jinek heel wat lastiger met een groep morrende Groningers.

Dat je vrijwel ongeschonden uit Carré kwam, had enigszins te maken met het format van het debat. Maar tegelijkertijd heb jij met verve je rol gespeeld van de enige echte premierskandidaat. Waar Pechtold en Buma het consequent hadden over ‘de volgende premier’, begon jij stoïcijns iedere zin met ‘als minister-president heb ik de afgelopen zesenhalf jaar…’. En heel subtiel zette je Pechtold (met zijn 51 jaar en ruim tien jaar ervaring in de landelijke politiek toch echt geen broekie) neer als iemand die niet toe is aan het zware ambt van premier.

Je staatsmanschap zou je online iets meer kunnen benadrukken. De VVD heeft al een sterke online campagnestrategie, maar denk aan het toevoegen van beelden van jou als ervaren minister-president te midden van andere Europese leiders. Ziet men Klaver daar al tussen staan?

Terug naar de debatten. Nog twee te gaan: het een-op-eendebat met Geert Wilders bij EenVandaag (aanstaande maandag) en het slotdebat met de Grote Acht (dinsdag). Laten we aannemen dat Wilders bij deze debatten wél komt opdagen. Hij gaat je beide keren keihard aanpakken op zijn belangrijkste thema’s: islam en integratie, de zorg en Europa. Je hebt ongetwijfeld uitentreuren geoefend met je campagneteam op netelige vragen, en je zult de zegeningen van het kabinetsbeleid op deze punten uiteenzetten. Maar het blijft het verdedigen van beleid dat in de samenleving – en echt niet alleen bij PVV-sympathisanten – onbegrip en verontwaardiging teweeg heeft gebracht.

Ik adviseer je om ook – misschien wel júíst – richting Wilders de rol te blijven aannemen van de enige echte minister-president. En zet hém neer als iemand die chaos oproept, tegenstellingen aanwakkert en de samenleving verdeelt. Gebruik het anti-Wilderswapen dat de VVD aan het begin van de campagne heeft ingezet, maar daarna onvoldoende: afficheer de man als De Grote Wegloper. Schuw de retoriek niet: ‘Mijnheer Wilders, uw carrière bestaat uit weglopen, weglopen en nog eens weglopen. U bent weggelopen uit de VVD, u bent weggelopen uit de coalitie, u loopt weg voor debatten. Nederland heeft geen behoefte aan weglopers; Nederland wil politici die hebben bewezen dat ze van aanpakken weten.’

In het slotdebat kom je naast Wilders ook je collega-lijsttrekkers van links en het midden tegen. Dan is het goed om gebruik te maken van de grondgedachte achter de ijzersterke affiches die de VVD in de campagne gebruikt. Die affiches met drie keuzemogelijkheden, zoals ‘kopvodden-kop in ‘t zand-kop gebruiken’. Daarmee kun je je in één klap afzetten tegen extreme oplossingen van de PVV én tegen de slappe houding van de wegkijkers van links (D66 meegerekend). De VVD is in het politieke spectrum natuurlijk geen middenpartij, maar jij profileert je op die manier wel als man van het midden; als premier van alle Nederlanders. De man kortom voor wie geen alternatief bestaat en voor wie geen alternatief nodig is.

Succes met je campagne!

Vriendelijke groeten,
Jacques

 

Dit artikel is ook te lezen op Communicatie Online.

  • Jacques Bettelheim

    Jacques Bettelheim geeft binnen FH leiding aan de teams voor Public Affairs en Healthcare, bouwend op meer dan 30 jaar communicatie- en public affairs-ervaring bij diverse branche- en belangenorganisaties. Voordat hij in 2012 naar FleishmanHillard kwam, was hij zeven jaar...

    Zie profiel