Hallmark

Zintuiglijk Schrijven

Media Relations

Afgelopen zomer organiseerde Omnicom PR Group het eerste persevent van Hallmark, naar aanleiding van een nieuwe weg die het merk Hallmark is ingeslagen. Het vond plaats in social-hub Sticky Fingers waar een roze muur en de romige geur van vers gebakken kokosrotsjes perfect aansloten bij het thema van die ochtend: ‘Zintuiglijk Schrijven’.

De reis van Hallmark
Jaarlijks vinden miljoenen wenskaarten en cadeauartikelen van Hallmark hun weg naar de consument, daarmee zijn ze marktleider in Nederland en België. Echter, er zit méér achter dit bedrijf dan je in eerste instantie wellicht zou denken. Het bedrijf is een nieuwe koers in geslagen, met als missie mensen inspireren hun emoties te uiten om zo waardevolle relaties te versterken.

De nieuwe kaartencollectie Moeilijke Momenten, die we in februari samen met Hallmark met succes gelanceerd hebben in diverse (online) magazines in Nederland en België, is een eerste uitkomst van Hallmark’s nieuwe propositie. Het nieuwe en bijzondere initiatief ‘Liefs voor Altijd’ – waarmee brieven van nu voor later geschreven kunnen worden – een tweede. En dat maakte de tijd rijp om de media kennis te laten maken met het nieuwe Hallmark en aan deze relaties te bouwen door middel van een informeel en inspirerend event.

“Zo’n persevenement heb ik nog nooit meegemaakt.”

 

Het thema ‘Zintuiglijk Schrijven’
De gedachte achter het thema ‘Zintuiglijk Schrijven’ ligt in de unieke gemene deler die Hallmark heeft met de media: het inspireren van mensen! Daarnaast maken zintuigen bepaalde emoties bij mensen los: zo kan een bepaalde geur je doen denken aan je oma’s oude huis of een specifiek liedje je blij of verdrietig maken. Dit evenement gaf journalisten nét voor de zomervakantie nog wat extra schrijfinspiratie door middel van een verrassende lezing en mooie workshop. De hippe locatie Sticky Fingers met de bijzondere naam paste perfect bij het thema. De patisserie heeft een knalroze muur die er visueel erg aantrekkelijk uit ziet en wanneer je binnen stapt ruikt het er heerlijk naar de versgebakken lekkernijen. Uiteraard hadden we voor het ontbijt heerlijke zoete en hartige hapjes klaarstaan en om het nog gezelliger te maken zaten we met zijn allen aan een grote houten tafel, waarop potjes gedroogde thee klaar stonden. De zintuigen werden dus flink geprikkeld!

Drie aanvullende onderdelen
De ontbijtsessie begon om 9 uur met een introductie van Hallmark door Managing Director Jan Willem Koch. Brain & Cognition specialist Dr. Romke Rouw volgde hem op met een presentatie rondom zintuigen, waarbij ze verschillende oefeningen en proefjes met de groep deed. Ze ging ook dieper in op de bijzondere samenwerking van verschillende zintuigen in ons hoofd, genaamd synesthesie. Hierbij ‘lopen zintuigen door elkaar’ waardoor mensen die dit hebben bijvoorbeeld kleuren bij letters zien. Meerdere aanwezigen hebben die ochtend geleerd dat ze zelf ook wat trekjes van synesthesie hebben.

Naadloos aansluitend op Romke haar presentatie vond de workshop Zintuiglijk Schrijven plaats, gegeven door schrijfspecialist Marije van den Bovenkamp. Deze workshop draaide compleet om het verwoorden van je zintuigen bij het schrijven. Elk individu heeft een voorkeurszintuig: zo zal iemand met een visuele voorkeur sneller woorden gebruiken zoals ‘zien’, ‘kijken’, ‘verbeelding’, ‘uitbeelden’ enzovoort, terwijl iemand met een auditieve voorkeur weer sneller zal schrijven over ‘klinken’, ‘fluisteren’, ‘stilte’. Na deze inleiding ging iedereen tijdens de workshop aan de slag met een elfje: een gedicht dat niet hoeft te rijmen en is onderverdeeld in 11 woorden op 5 regels, in de volgorde 1, 2, 3, 4, 1. De uitdaging bij een elfje is dat je onderwerp heel erg gekaderd wordt; zeker wanneer je dit moet combineren met het benoemen van zintuigen. Ondanks de uitdaging ging de hele tafel, met veel plezier en enige emotie, volledig op in hun elfjes. Dit zorgde voor veel positieve reacties bij de afsluiting van de ochtend, waarbij Hallmark tot slot nog uitleg gaf van het nieuwe product ‘Liefs voor Altijd’. “Ik zal nooit meer aan Hallmark denken als een oppervlakkig merk,” is één van die mooie reacties.

Kortom: een passend thema, leuke locatie, mooie afwisseling van informatie en ‘zelf aan de slag’ in een informele setting. Het event raakte aan de ‘how to’ van Hallmark: hartelijk, verrassend en verbindend. Met veel plezier kijken we terug op dit geslaagde persevent!