Marktplaats

Hoe auto’s de Nederlandse verkiezingsuitslag voorspelden

Digital, Social & Content, Brand Marketing, Consumer Products & Services

In september 2012 maakten de media zich op voor de eindfase van de Nederlandse parlementsverkiezingen. In het publieke debat ging het vooral om de politieke partijen, hun leiders en de peilingen. Het aantal zwevende kiezers was zo kort voor de verkiezingen nog nooit zo groot geweest, en veel van hen zochten koortsachtig naar argumenten om een keuze te maken.

We besloten ze op speelse, onconventionele wijze een handje te helpen. Konden we het verhitte en verwarde debat betreden en er een relevante commerciële boodschap aan toevoegen? Het antwoord was ja!

Marktplaats, onderdeel van eBay, is het grootste handelsplatform in Nederland voor vrijwel elk product. Met 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand is het ook verreweg het bekendste platform. Afgemeten aan aantallen bezoekers en auto’s is ook hun occasionaanbod het grootst. Alleen werd dat niet altijd zo ervaren door kopers, verkopers en vakpers.

De kernboodschap – Marktplaats heeft voor iedereen een auto – moest duidelijker gecommuniceerd worden naar de diverse doelgroepen, met name de vakpers.

We besloten stereotypen te definiëren voor de diverse automerken en zetten daartoe een kwantitatief consumentenonderzoek op (N=1000), waarbij we consumenten vroegen de verschillende partijleiders met een auto te associëren. Om de uitkomsten te vertalen en de stereotypes met maximale impact te visualiseren, ontwikkelden we een krachtige infographic als campagnedrager.

De infographic werd gebruikt om de kernboodschap over te brengen en die met een extra argument te illustreren. Door steeds het aantal zoekacties op de diverse (stereotype) auto’s toe te voegen, konden we een sterke corporate story bouwen en de verkiezingsuitslag voorspellen.

De infographic werd niet alleen gebruikt om consumenten via social media aan te spreken, maar ook om het bereik van traditionele media te vergroten en zowel online als offline publicaties te ondersteunen. Daarmee vormde de infographic de ideale brug tussen traditioneel bereik en consumentenactivatie.