PUR-sector

Polyurethaan, kortweg PUR, is een sterk, flexibel en duurzaam materiaal dat wordt gebruikt als vervanger van verf, katoen, rubber, metaal of hout voor duizenden toepassingen in de meest uiteenlopende situaties. Het biedt de hardheid van polyester, de flexibiliteit van meubelschuim, de bescherming van vernis, de veerkracht van rubber en het hechtvermogen van lijm. Sinds de uitvinding in de jaren ’40 van de vorige eeuw wordt PUR toegepast in allerlei producten, van babyspeelgoed tot vliegtuigvleugels, en het wordt voortdurend aangepast aan moderne technologieën.

Een van de vele toepassingen van polyurethaan is verwerking als PURschuim voor isolatie van woningen en gebouwen, zowel nieuwe als bestaande. Van 1992 tot 2012 werden er geen gezondheidsklachten geregistreerd die samenhingen met PURschuim, totdat in mei 2012 een consumentenprogramma op de televisie gezondheidsklachten meldde. Die klachten ontstonden in een woning waarin PURschuim was toegepast voor isolatie. De gezondheidsklachten betroffen allergische reacties die tot misselijkheid, hoofdpijn, ademhalingsproblemen en oog- en huidirritatie leidden. Na de eerste uitzending nam het aantal klachten snel toe, tot zo’n 600 in totaal. Als gevolg van het grote aantal klachten en de daarmee gepaard gaande media-aandacht liep de verkoop van gespoten PURschuim aanzienlijk terug.

De PUR-sector neemt de klachten serieus en zet een kennisplatform op om concrete maatregelen te nemen om veilige toepassing van PURschuim te bevorderen. In 2006 start ISOPA, de Europese branche-organisatie van producenten van isocyanaten, het hoofdbestanddeel polyurethaan, een actieprogramma dat door middel van voorlichting, communicatie en transparantie het onbevlekte blazoen van de industrie op het vlak van gezondheids- en milieurisico’s benadrukt.

Bij dat alles is het essentieel om de steun van de Nederlandse overheid te waarborgen, en daarmee het algehele vertrouwensdraagvlak te vergroten. Met dat doel start het kennisplatform een campagne om het publiek aan te sporen met gecertificeerde isolatiebedrijven te werken.

De campagne, uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen de sector en FleishmanHillard, richt zich op het voorkomen van onoordeelkundige aanbrenging van PURschuim en wil niet-gecertificeerde bedrijven zo bewegen zich alsnog te certificeren. Een ander doel van de campagne is de voordelen van isolatie te belichten en het belang van goede ventilatie onder de aandacht te brengen. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat ventilatie belangrijk is om gezondheidsklachten te voorkomen.