Kiest u met kennis?

Kiest u bewust, maakt u een gezonde keus? We weten allemaal dat overgewicht al jaren een groeiend probleem is. Dat er iets moet gebeuren, is overduidelijk. Daarom zijn alle initatieven welkom die als doel hebben om op langere termijn bij te dragen aan de houding en het gedrag van de burger.  

En daar gaat iets mis. Want om menselijk gedrag te veranderen, moeten die mensen eerst meer weten. En om meer kennis te creëren, moeten de betrokken instanties eerst op de hoogte zijn van de huidige kennis van consumenten als het gaat over voeding.

Toch lijkt het er op dat instanties hierin de korte bocht nemen. Onder het mom van ‘maak het maar lekker eenvoudig’, worden initiatieven als de Balansdag geïntroduceerd. Een dag te veel gegeten? Dan de volgende dag wat minder. Easy does it.

Logo’s als ‘Ik kies bewust’ moeten de onwetende burger ook op een simpele manier duidelijkheid verschaffen in overvolle schappen. Kennis van zaken is niet nodig, je kunt met een gerust hart de verpakking met logo uit de schappen kiezen. Althans, als je precies weet wat het logo nou betekent en hoe je het moet interpreteren.

Wat veel consumenten echter niet weten, is dat het logo slechts betekent dat je te maken hebt met het beste alternatief in díe specifieke categorie. Dus als je bijvoorbeeld chips wilt eten, kies je met het logo die chips waar minder of weinig verzadigde vetten, suiker en zout in zitten. Gezond? Dat dus eigenlijk niet.

Een ander niet onbelangrijk maar voor consumenten veelal onbekend feit is dat de fabrikant het product eerst zélf voor tests moet aanbieden. Een product zónder logo kan dus gezonder zijn dan het product mét logo in dezelfde categorie, puur en alleen omdat het eerste product nooit is aangeboden door de fabrikant.

Allemaal achtergrondinformatie die niet is gekend door de gemiddelde Nederlander die wél ‘bewust’ drie zakken chips in zijn mandje doet en zijn kinderen trots een verantwoorde keuze voorschotelt.

Laten we eerlijk zijn, eenvoud is natuurlijk hartstikke goed, het maakt dingen overzichtelijk en begrijpelijk. Toch moeten we niet voorbij gaan aan het belang van kennis. Gerichte en duidelijke communicatie kan absoluut bijdragen aan het kennis niveau van burgers, dus laten we meer energie steken in een gedegen voorlichting, dan volgt gezonder gedrag vanzelf.