Tijd voor politieke marketing

Het is alweer bijna Prinsjesdag! Tijd voor het jaarlijkse hoedencircus, de Troonrede en, ohja, we zouden het bijna vergeten: de Rijksbegroting en de Miljoenennota. En terwijl het dit jaar wéér RTL is die als eerste de hand heeft weten te leggen op de Macro-Economische Verkenningen , houdt de rest van het journaille zich vandaag met iets anders bezig: de tegenbegroting van de VVD.

Die tegenbegroting zelf wordt pas volledig bekend gemaakt daags na Prinsjesdag, maar er zijn nu al voorstellen “gelekt”. “Gelekt” tussen aanhalingstekens, want het is natuurlijk een slimme zet van de VVD om nu alvast een voorschot te nemen op het debat. Door dit staaltje politieke marketing hoopt de VVD alvast de kaders te vormen waarlangs de discussie gaat verlopen – ze probeert ons als het ware een bril op te zetten waarmee we volgende week extra-kritisch naar de Rijksbegroting gaan kijken.

Ik betwijfel echter of de VVD de politieke PR-oorlog van Prinsjesdag 2008 hiermee wint. Begrijp me niet verkeerd: inhoudelijk zijn het misschien best goede punten. Maar zijn dat nu echt de grote keuzes waar de doorsnee-burger wakker van ligt? Tegen de huidige discussie over kernenergie , waarbij coalitiepartners CDA en PvdA elkaar de tent uit dreigen te vechten, of de immer durende bangmakerij jegens buitenlanders van zowel de SP (“de Roemenen komen!”) als de PVV (“de Moslims komen!”) steekt een discussie over een relatief ‘onopvallend’ onderwerp als belastingen en heffingen toch wat magertjes af.

Als politieke partij moet je je goed afvragen met welk onderwerp je groots kan uitpakken. Welk Grote Morele Gelijk doet het goed op de voorpagina’s? Welk onderwerp is sterk genoeg om de PR-oorlog te winnen van de Rijksbegroting, toch wel zo’n beetje hét discussie-onderwerp van het jaar?

De “kleinere” onderwerpen kun je dan beter bewaren voor tijden van relatieve media-rust. De komkommertijd bijvoorbeeld – dat was een ideaal moment geweest om iets als de successierechten bespreekbaar te maken.