Glaasje op?

Woensdag 17 december stond er een paginagrote advertentie in een dagblad van bierbrouwer Heineken. In deze advertentie waarschuwde de bierproducent voor de gevaren van alcohol. Naast opsomming van een aantal steekhoudende argumenten wordt expliciet geadviseerd om jongeren onder de 16 geen alcohol te schenken. Ook niet een slokje; gewoon niet doen.

Wat mij betreft is dit een exponent van innovatieve en verantwoorde communicatie. De nagalm van deze advertentie is veel groter gebleken dan het effect van een ‘reguliere’ advertentie. In de kranten van de dag daarna stonden zeker drie artikelen die verwezen naar de advertentie en de rol van Heineken bij de bestrijding van alcoholmisbruik onder met name jongeren. Zelfs politici voelden zich geroepen hier uitspraken over te doen. D66-Kamerlid Boris van der Ham: ‘Ik heb liever dat Heineken zo’n oproep doet, dan minister Rouvoet, want daar worden mensen alleen maar opstandig van…’

De strategie van Heineken lijkt dus erg succesvol. En het lange termijn effect voor het merk lijkt eveneens gunstig.

Is dit dan in de huidige tijd de beste manier van communiceren?

Een bierbrouwer die oproept geen bier te consumeren; een slager die pleit voor vegetarisme, een communicatiebureau dat oproept niet meer te communiceren?

Wat kunt u voor innovatieve en verantwoorde boodschap vanuit uw bedrijf bedenken om meer constructieve aandacht te genereren? Laten we ons daar in het nieuwe jaar eens over buigen.

Fleishman Hillard Amsterdam wenst u goede feestdagen.