Geen doelstellingen

Onlangs waren we te gast bij een opdrachtgever en we spraken daar ook met zijn reclamebureau. De Client Services Director lichtte een wervingscampagne toe. Die heeft raakvlakken met een communicatieproject dat wij voor dezelfde opdrachtgever uitvoeren. Gevraagd naar de concrete doelstellingen van de campagne, antwoordde de CSD me dat die er eigenlijk niet zijn. Daar keek ik wel van op.

Niets ten nadele van het ontwikkelde campagne-concept, hoor! Het ziet er geweldig uit, en het combineert verhalende advertenties met een prachtige, informatieve website. Op kosten noch moeite leek bespaard. Maar toch: geen meetbare doelstellingen bij zo’n project?

Bij Fleishman-Hillard meten we ons wat dat betreft een andere houding aan. Je kunt, op de keper beschouwd, namelijk een heleboel meten. Bijvoorbeeld betrokkenheid, houding, vertrouwen, gedrag, intenties, kennis, participatie, retentie, behaalde omzet, tijd en zichtbaarheid, om er maar een paar te noemen. En het mooie is: die kun je stuk voor stuk beïnvloeden met effectieve communicatie.

Rest vervolgens de vraag: welke communicatie is dan effectief? Wat ons betreft is dat niet zozeer broadcasten, maar vooral 2-wegcommunicatie. Het faciliteren en aangaan van echte dialogen dus, zowel in de fysieke als in de online wereld.

Want daarmee stel je je als organisatie open, sla je bruggen en werk je structureel aan goede, interactieve verstandhoudingen. En daar kun je als organisatie dan weer op voortbouwen.

Was dialoog misschien de stap die ik nog miste bij het zien van dat mooie reclame-concept?