Twitter – middel of doel op zich?

Twitter is een prachtig (relatief) nieuw medium, opgezet door ex-Google professionals. Het is onovertroffen qua snelheid van nieuws brengen en het aantal mensen dat het in één en dezelfde seconde kan informeren. Het heeft al meermaals zijn kracht bewezen, waarvan het bijna à la minute melden van de Schiphol-crash het meest bekende voorbeeld is. Vanuit dat oogpunt is het dus niet zo raar dat Twitter veelbesproken is in diverse media – van vakbladen tot serieuze kranten. Maar is Twitter meer dan ‘gewoon’ een middel?

Het is alweer even geleden dat media zich massaal op een vogel stortten. Sinds een nietsvermoedende mus in 2005 een poging deed in Friesland het wereldrecord dominostenen omgooien te verbeteren – en dat met z’n leventje moest bekopen – hebben weinig vogels zich meer in media-aandacht mogen wentelen. Nu staat echter opnieuw een argeloze vogel volop in de media-schijnwerpers. Een digitale vogel weliswaar: het icoon van Twitter. Het beestje is symbool van deze micro-blogging service: simpel gezegd een soort sms-service waarmee je in max. 140 tekens iedereen in je netwerk laat weten waar je op dit moment mee bezig bent.

Alles is veranderd

Razendsnelle digitale media zoals Twitter hebben de manier waarop mensen communiceren en contact met elkaar onderhouden, drastisch veranderd. Tweeten, bloggen, Hyven, MSN-en – er zijn talloze media waarmee gebruikers realtime informatie met elkaar kunnen delen, waarbij zij zelf bepalen wat de inhoud is en op welk moment ze het delen met de wereld.

Niets is veranderd

Met al die aandacht voor dergelijke media zelf, raakt bijna ondergesneeuwd dat het medium zélf niet leidend is. Daarom is die gigantische aandacht voor Twitter toch enigszins verbazend. De essentie van communicatie is namelijk niet veranderd, alleen is er weer een nieuw middel aan het arsenaal toegevoegd – een razendsnel en razend interessant medium weliswaar. Maar communicatie ging en gaat nog steeds over inhoud, geloofwaardigheid en vertrouwen. Over begrip en relevante context.

Alles en niets is veranderd. De kern van onze activiteiten als communicatieadviesbureau ligt in geïntegreerde communicatie waarin strategie, uitvoering en creativiteit zijn gecombineerd. Daarbij redeneren we vanuit het doel, niet vanuit het middel. Dat is wat we altijd hebben gedaan en altijd zullen doen… met de inzet van welke technologie, media of platforms dan ook, zolang ze maar geschikt zijn om het doel te helpen bereiken.