Digital highlights met o.a. de ontwikkelingen binnen Facebook en Google+

Zoals elke maand presenteert Fleishman-Hillard een aantal digitale updates met betrekking tot afgelopen maand. Met deze keer:

  • Wat betekenen de wijzigingen binnen Facebook voor organisaties?
  • De eerste updates over de brand pages van Google+
  • De laatste cijfers rond social media

Facebook is changing…

Kort geleden kondigde Mark Zuckerberg aan dat Facebook een aantal belangrijke wijzigingen doorvoert. De grootste wijzigingen worden komende weken uitgerold. Dit biedt zowel kansen als uitdagingen voor fan pages. Onderstaand een kort overzicht. Meer weten? Neem dan contact op met het digitale team van Fleishman-Hillard.

  • Vernieuwd profiel: je leven als een scrapbook
    Het nieuwe profiel is opgebouwd aan de hand van een tijdlijn. Beeld en context worden hierbij belangrijker. Voor merken biedt dit veel kansen op het gebied van branding en storytelling. Naast de grotere invloed op de look & feel van de pagina, kan de tijdslijn voor organisaties gevuld worden met voor het merk belangrijke life events.
  • Een fan hoeft een pagina niet meer leuk te vinden om te participeren
    Dit betekent dat we nu gedwongen worden om het succes van een Facebook-community meer te bekijken aan de hand van engagement. Het aantal fans doet er steeds minder toe.
  • News feed & Ticker
    In de news feed staan straks status updates en in de ticker de ‘snelle’ updates: als iemand ergens op reageert, een liedje luistert, een pagina leuk vindt, etc.
  • Sociale apps dankzij open graph
    Als merk is het mogelijk om straks ook binnen het persoonlijke profiel van fans zichtbaar te zijn, mits het een sociale app is die van waarde is voor fans. Zo lanceerde Nike bijvoorbeeld een app waarmee deelt welk rondje je hebt gelopen. Dit is een grote uitdaging waarbij de graph rank een belangrijke rol speelt en bedrijven zich moeten focussen op het bieden van toegevoegde waarde.
  • Vriendenlijsten
    Door vrienden in te delen in groepen, kan (waardevolle) content nóg beter toegespitst worden op diverse groepen ontvangers. Dit lijkt erg op de circles van Google+.
  • Er is meer in het leven dan like
    Naast like, komen straks nieuwe werkwoorden voorbij op Facebook: listen, watch, read, eat, etc. Het geeft context aan het gebruik van bepaalde merken. David Fischer (Facebook VP-Global Marketing Solutions): “It suddenly gives fans the opportunity to share what business you’re in, the products you’re using or buying and sharing that with your friends”.
  • Subscribe button
    Tot nu toe was het alleen mogelijk om updates te volgen van Facebook-vrienden, maar door de subscribe button is dat verleden tijd. Non-vrienden (fans, maar ook journalisten bijvoorbeeld) kunnen op deze manier op de hoogte blijven van de activiteiten van de organisatie.
  • Nieuwe statistieken
    Voor pagina’s is o.a. ‘people talking about’ geïntroduceerd om beter inzichtelijk te krijgen hoe betrokken en actief fans zijn. Ook komen er nieuwe bereik-metrics op korte termijn.
Google+ komt op korte termijn met brand pages

Google+ heeft tegenwoordig meer dan 25 miljoen bezoekers per dag en introduceert binnenkort brand pages. Onze collega’s in de US mochten deze met een klant al testen. Voor wie Google+ nog niet zo goed kent, een kort overzicht van de features:

  • Circles: categoriseer vrienden in lijsten
  • Sparks: news feeds om te volgen gebaseerd op een specifiek onderwerp
  • Stream: status updaten, links delen en reageren op de berichten van de mensen
  • Hangouts: video conferencing (met max. 10 mensen tegelijk)
  • Messenger (Huddle): speciale pagina voor groepsgesprekken
  • Location Based Services: inchecken, net zoals FourSquare of Google Places
  • Homebase voor Google producten: Gmail, Gchat, Picasa, etc. komen samen

Features for Brands

Zoals met elk nieuw platform geldt het principe learning by doing. Onze collega’s zien vooral kansen op het gebied van hangouts, het gebruiken van circles en natuurlijk de grote toegevoegde waarde: analytics! Zij verwachten overigens niet dat Google+ een Facebook killer is. Met het doorvoeren van de wijzigingen komt Facebook qua functionaliteiten namelijk erg in de buurt van Google+. Google ligt overigens nog wel voor op het gebied van analytics

Wat gebeurde er nog meer op online gebied?

Herpositionering Hyves
Terwijl Google+ en Facebook strijden om de meeste media-aandacht wordt het oer-Hollandse Hyves de vergetelheid ingeduwd. Onlangs kwam het netwerk met nieuws: Hyves gaat zich herpositioneren als contentnetwerk. Hyves-leden bepalen de onderwerpen en Sp!ts zorgt voor een redactionele laag.

You’re a PR crisis manager, but are you a pre-crisis doctor?
Veel blogs over het onderwerp crisis & online gaat over wat te doen als je organisatie in een crisissituatie terecht komt. Dit artikel richt zich echter op het voortraject. Hoe relaties met online stakeholders te bouwen en te voorkomen dat er straks crisis uitbreekt?

Onderzoeken: social media report Q3 van Nielsen en onderzoek van Insites
Nielsen presenteerde cijfers op het gebied van social media in het derde kwartaal. Ook marktonderzoeksbureau presenteerde het globale onderzoek. De SlideShare-presentatie is wat lang, maar voor de cijferliefhebber een feest.

Infographic: the ROI of social media
Deze infographic geeft van alles weer over de ROI van social media, waaronder inzichten in KPI’s.

11 Successful writing tips for Twitter users
How to stand out from the crowd? Tips om op te vallen binnen 140 tekens.

Why personal branding should be part of your 2012 plan
Personal branding is nog steeds niet iets wat hoog op de agenda staat van organisaties. Een gemiste kans, want in veel branches zien we dat klanten steeds vaker kiezen voor een persoon.

30 Corporate blogs for inspiration
Een lijstje met corporate blogs om inspiratie op te doen. Elke blog heeft zijn eigen contentstrategie en community. De lijst bevat blogs uit allerlei sectoren.