Kamervragen? Ff googelen!

De aankomende verkiezingen gaan volgens de experts over twee zaken, namelijk de aanpak van de crisis en Europa. Voor Eurobashers die niets liever doen dan uit te leggen hoe verschillend Nederland wel niet is van dat bemoeizuchtige Europa, hier een nieuw weetje: Den Haag wint het van Brussel als het gaat om parlementariërs met een twitteraccount. Uit onderzoek blijkt dat online communicatie sowieso in toenemende mate een bepalende factor is voor de standpuntbepaling van Haagse Kamerleden.

Volksvertegenwoordigers werken in toenemende mate online. Ze facebooken zich een ongeluk en verslaan Brussel met Twitter.

Maar liefst 79 procent van alle Tweede Kamerleden heeft een account op Twitter, waar dat ‘maar’ voor 39 procent van alle Brusselse Europarlementariërs geldt. Nederland doet zijn naam als digitaal gidsland daarmee zeker eer aan. Verder zeggen negen op de tien Kamerleden dagelijks gebruik te maken van zoekmachines als Google om informatie in te winnen. Ook Facebook blijkt bij meer dan de helft van de parlementariërs een belangrijke bron van informatie.

Fervent online Kamerlid @harryvandesp, in het dagelijks leven ook wel bekend als Harry van Bommel, laat naar aanleiding van het onderzoek weten online politiek als een volstrekt logische ontwikkeling te zien. ‘Ik heb veel profijt van zowel mijn Twitter- als mijn Facebookaccount. De jonge generatie gebruikt Facebook bijna als mailprogramma! Lokale nieuwsberichten uit het buitenland, die je anders veel minder onder ogen kreeg, komen nu snel tot je via Twitter of Facebook. Ook kun je via het internet heel veel mensen snel bereiken als politicus, en zij jou. Bijkomend voordeel blijkt ook de mogelijkheid om collega-Kamerleden te kunnen controleren, aldus de prominente SP’ er. “Als Kamerleden op Twitter uitspraken doen die niet overeenkomen met standpunten die ze ingenomen hebben in de Kamer, dan kun je ze daar meteen op wijzen.”

Zoals ook blijkt bij ‘Harry van de SP’, is online communicatie voor een Kamerlid een onmisbaar asset geworden. Voor zowel burgers als politici geldt tegenwoordig dat informatie het snelst tot je komt via het internet. Eindconclusie over de twitterstatistiek: in de Europese, maar vooral ook de Nederlandse politiek is de online wereld in toenemende mate de ‘place to be’ als het gaat om deelname aan het maatschappelijk debat. Al kan iedereen – Eurobasher of niet – deze informatie natuurlijk anders interpreteren.

In de Europese, maar vooral ook de Nederlandse politiek is de online wereld in toenemende mate de ‘place to be’ als het gaat om deelname aan het maatschappelijk debat. Het is dan ook belangrijk om goed op het internet vertegenwoordigd te zijn en deel te nemen aan het online debat. Waar Search Engine Optimization (SEO) eerder voornamelijk gedreven werd vanuit marketing, zetten we deze techniek in toenemende mate in voor public affairs doeleinden. Het onderzoek laat zien dat online communicatie een steeds grotere rol speelt bij de meningsvorming van politici: het is opmerkelijk hoe groot het vertrouwen is in online bronnen onder Kamerleden. Deze ontwikkelingen hebben invloed op public affairs. Het vak is dynamischer geworden. Een public affairs professional moet nu op meerdere borden tegelijk schaken en PR, digital en public affairs tactieken integreren.

Van het onderzoek is een infograpic gemaakt:

Hoe komt politicus tot standpunt