Fleishman-Hillard geeft een blik achter de schermen van de Obamacampagne

 Op woensdag 31 oktober gaf Bill Black, insider bij de Democratic Party en tevens vicevoorzitter van de Fleishman-Hillard Global Public Affairs Practice in Washington DC, een blik achter de schermen van de Obama 2012 campagne. Bill gaf de aanwezigen inzicht in de zeer geavanceerde communicatiestrategieën achter de Obamacampagne. Centraal stond de vraag: wat kunnen wij leren van de Obama 2012 campagne?

Big data drijft de Obamacampagne
Als onderdeel van zijn Europese tour langs de Fleishman-Hillardkantoren in Brussel en Londen deed Bill ook Amsterdam aan. Via zijn sterke netwerk binnen de Democratic Party en zijn jarenlange ervaring in communicatie is Bill Black erin geslaagd een blauwdruk te maken van de Obamacampagne. Bill schetste hoe in de nieuwe Obamacampagne op indrukwekkende wijze big data wordt ingezet om zo potentiële kiezers te activeren. “The Obama campaign is highly data-driven, unprecedented in the history of political campaigning”, aldus Bill Black. Via geavanceeerde vrijwilligersactivatie-dashboards weet het Obama campagneteam op slimme wijze en zeer getarget twijfelende kiezers te bereiken.

Bill Black Fleishman Hillard US election event

Public affairs als campagne
Het contrast tussen de professionaliteit van de Amerikaanse campagnes en de Nederlandse is groot, zo schetste Marjolein Kampschreur, Digital Public Affairs strateeg van FH Amsterdam. “Er zijn in Nederland nog grote stappen te zetten, met name op het vlak van integratie van digitale kanalen in de campagnes”, aldus Marjolein. “Eigenlijk zou er een digitale campaigner in het strategische kernteam van elke campagne moeten zitten.”

Als uitsmijter kregen aanwezigen nog 2 waardevolle adviezen mee van Jacques Bettelheim, Director Public Affairs in Nederland: “Zet altijd in op alle partijen in je publicaffairsstrategie, ook al zijn er 2 regeringspartijen”. Tegelijkertijd -in reflectie op de presentatie van Bill Black- gaf Jacques aan dat public affairs het meest effectief is wanneer je het ook beschouwt als campagne voeren: “Weet wat je wil en blijf daarop gefocust, alleen dan boek je resultaat”, zo stelt Jacques.

Voor de aanwezigen was één ding zeker, of Obama nu wint of verliest: zijn campagne 2012 zal zijn weerslag hebben op communicatie de komende jaren.

 

De presentatie van Bill Black is hier te downloaden.