Tony for PResident

PR wordt regelmatig gezien als een ‘goed nieuws show’. Echter, het kan ook prima ingezet worden om de schade te beperken of zelfs nieuwe kansen te creëren, ook al is er een negatieve aanleiding. Tony’s Chocolonely biedt een mooi voorbeeld.

Het PR-beleid van Tony’s Chocolonely draait al voor een groot deel om transparantie – maar deze keer maakten ze dat extra waar: een vrij bizarre klacht van een klant grepen ze aan als kans om te laten zien hoe hun klantenservice te werk gaat.

klachtjessy

reactietony

Deze reactie van Tony’s is an sich niet heel bijzonder: het is een van de meest standaard webcarereacties (daardoor overigens niet per se minder goed). Je mag van elk foodmerk verwachten dat ze bij dergelijke klachten onderzoek instellen, aangezien voedselveiligheid een essentieel onderdeel van je bestaansrecht is. Tot zover eigenlijk your everyday webcare issue.

Het verschil ontstaat wanneer LINDA een artikel aan deze klacht wijdt. Vermoedelijk doordat LINDA en haar doelgroep dol is op Tony’s en het idee van een nagel in je chocolade behoorlijk tot de verbeelding spreekt. Maar zelfs dat soort klachten komen bij – bijvoorbeeld – Nederlandse supermarkten vaker voor dan je zou denken. Dankzij het artikel van LINDA wordt de klacht van Jessy echter breed uitgemeten en ontstaat de PR-kans voor Tony’s.

Hoe grijpt Tony’s dit aan? Ze schrijven pro-actief een blog waarin ze het inmiddels bekende voorbeeld van Jessy aangrijpen om hun (standaard) voedselveiligheidprocedure te beschrijven én nodigen Jessy en LINDA-journalist Lisa uit om een kijkje te komen nemen in de keuken. Dit delen ze ook op hun eigen Facebookpagina.

Resultaat: er zijn genoeg foodmerken die eenzelfde servicegerichte houding hoog in het vaandel hebben en een goede voedselveiligheidsprocedure, maar who cares about them nu menigeens favoriete chocolademerk zichzelf zo mooi in de kijker heeft gespeeld? Tony for PResident.

  • Chéline Ruhof

    Chéline Ruhof is van jongs af aan geïnteresseerd in de werking van taal en de invloed van communicatie op de perceptie van mensen. Niet verwonderlijk dat ze zich op academisch niveau bekwaamde in Persuasive Communication & Branding, waarna ze snel...

    Zie profiel